تیک آنلاین هر آنچه یک وبمستر به آن نیاز دارد

نیوز: سردرد داشتن یک درد است – به معنای واقعی و معنایی. این درد شکاف، ضربان دار یا کاملاً همه گیر باشد، سردرد و سلامتی شما می تواند زندگی شما را ویران کند. و حتی وقتی سردردهایتان ثابت به نظر می رسند انگار که درد تمام وقت لعنتی شما را آزار می دهد، حتی بدتر است.

متأسفانه، لیست شگفت آور طولانی از دلایل سردردهای مداوم وجود دارد. برخی از دلایل سردردهای مزمن جدی نیستند، در حالی که دلایل دیگر می تواند نشان دهنده یک مسئله سلامتی عمیق تر باشد.

 

✔ سردردهای خوشه ای

این نوع معمولاً در یک طرف سر دیده می شود، باعث پارگی یک چشم می شود و احساس تحریک شدیدی در شما ایجاد می کند. طبق کلینیک مایو، (حمله) ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

کلینیک مایو می گوید، همانطور که از نام آن پیداست، آنها در چرخه ها یا خوشه ها اتفاق می افتند و با دوره های بهبودی تجزیه می شوند. طبق انستیتو های ملی بهداشت علت آن ناشناخته است، اما سردردهای خوشه ای ممکن است در صورت خاموش بودن ساعت بیولوژیکی بدن، رخ دهد.

همچنین، سردردهای خوشه ای به طور کلی تحت تأثیر عوامل خاصی ایجاد می شوند، مانند استرس یا تغییرات هورمونی، سردردهای تنشی و میگرنی. استثنائاتی در این مورد وجود دارد. طبق کلینیک مایو، برخی از داروها می توانند سردردهای خوشه ای را تحریک کنند. علاوه بر این، الکل باعث ایجاد طلسم درد در نیمی از کسانی که با سردردهای خوشه ای زندگی می کنند، می شود.

طبق مرکز ملی اختلالات ژنتیکی و انستیتوهای ملی بهداشت (GARD)، هر چرخه درد می تواند بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه به اوج خود برسد و به مدت سه ساعت با شدت ایجاد شود. طلسم های سردرد خوشه ای، به طور متوسط ​​، ۶ تا ۱۲ هفته قبل از بهبودی ادامه می یابد.

✔ میگرن

در واقع چهار مرحله مشخص برای میگرن وجود دارد. طبق پروفایل کلینیک مایو، مرحله بروز علائم اولیه وجود دارد که چند روز قبل از شروع درد اتفاق می افتد و می تواند شامل یبوست، خمیازه، ولع خوردن غذا و سفتی گردن باشد.

مرحله هاله نیز وجود دارد که حدود ۲۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. این شامل احساسات جسمی مانند دیدن لکه های روشن یا چشمک زدن چراغ، بی حسی در صورت یا یک طرف بدن و همچنین مشکل در صحبت کردن و تکان خوردن غیرقابل کنترل است.

کلینیک مایو می گوید، این احساسات فیزیکی مانند دیدن لکه های روشن یا چشمک زدن چراغ، بی حسی در صورت یا یک طرف بدن و همچنین مشکل در صحبت کردن و بی حرکتی غیرقابل کنترل است.

مرحله حمله

سپس مرحله حمله وجود دارد که می تواند از ۴ تا ۷۲ ساعت طول بکشد و به طور معمول با درد، حساسیت به نور، لمس، بو و صدا و همچنین حالت تهوع و استفراغ مشخص می شود. سرانجام، مرحله پس از رانش وجود دارد که ممکن است کل روز برای فرد احساس خستگی و گیجی کنید.

ذکر این نکته مهم است که همه این چهار مرحله را تجربه نمی کنند. کلینیک مایو توضیح می دهد که معمولاً میگرن باعث ایجاد درد (گاهی اوقات به حدی شدید می شود که توانایی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد) از یک طرف سر و احتمالاً حالت تهوع و  یا حساسیت به نور پیدا می‌کنند .

کاملاً مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد میگرن می شوند، اما این احتمال وجود دارد که آنها مربوط به (تغییر در ساقه مغز و فعل و انفعالات آن با عصب سه قلو باشد) . (ممکن است تغییر در سطح سروتونین در مغز نیز نقش داشته باشد، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی و دلیل آن لازم است.) کارشناسان معتقدند میگرن در درجه اول ژنتیکی است.

✔ سردردهای تنشی

به گزارش MedlinePlus، هرکسی می تواند دچار سردرد تنشی شود که ناشی از گرفتگی عضلات در سر، گردن یا پوست سر می‌باشد . دکتر هاچینسون می گوید:(بر خلاف میگرن، که فکر می کنیم از نظر ژنتیکی مستعد هست، سردردهای تنشی کاملاً جهانی هستند.)

سردردهای تنشی می تواند ناشی از کمبود آب تا دیابت تشخیص داده نشده یا بیماری خودایمنی باشد. کلینیک مایو توضیح می دهد که استرس معمولاً عامل اصلی بروز سردردهای تنشی است.

سردرد تنشی باعث ایجاد تنگی نفس می‌شود ، مانند این که سر شما دچار ناسازگاری شده است و می تواند در هر دو طرف اتفاق بیفتد و در اواخر روز با ایجاد تنش معمولاً فرد دچار آن می شود. دکتر هاچینسون توضیح می دهد: (این یک احساس تنگ و ظالمانه است.)

✔ اگر دائماً سردرد می شوید، احتمالاً این سردردهای تنشی یا میگرنی هستند

علل سردردهای مداوم – اعم از تنش یا میگرن – کاملاً جزئی تا بسیار عمده است. در اینجا ۱۰ نکته ای وجود دارد که سردرد می تواند در مورد سلامتی شما هم مهم باشد.

 

✔ استرس دارید

دکتر هاچینسون می گوید: (استرس حل نشده واقعاً می تواند به سردرد کمک کند.) همانطور که گفته شد، سردردهای تنشی هنگامی رخ می دهند که عضلات گردن و پوست سر متشنج شوند، و این می تواند یک پاسخ فیزیکی باشد که بدن شما باید به استرس و اضطراب برساند.

 

✔ اگر از سردردهای مداوم رنج می برید، به آنچه در زندگی شما می گذرد فکر کنید. استرس شما چقدر است؟

رفع آن این جایی است که مدیریت استرس و تکنیک های مراقبت از خود بسیار مهم می شوند. این روش ها می تواند از تغییر سبک زندگی تا مداخلات روان درمانی باشد. مانند رفتار درمانی شناختی، که می تواند به شما کمک کند تا بهتر با افکار اضطراب آمیز کنار بیایید. همانطور که SELF قبلا گزارش کرده است، روشهای کنترل استرس و اضطراب در همه متفاوت است. اما اغلب ترکیبی از تکنیک هایی که می توانید به تنهایی و یا با یک متخصص بهداشت روان انجام دهید بهترین است.

✔ کم آب شده اید

دکتر هاچینسون می گوید:(با هر نوع سردرد، فرد باید به عادات سلامتی خود نگاه کند.) یک نکته مهم که باید به آن توجه شود، مصرف آب است، زیرا کمبود آب بدن می تواند باعث سردرد شود. ارتباط دقیق آن ناشناخته است، اما کارشناسان معتقدند این ارتباط با نحوه افت حجم خون در هنگام کمبود آب کافی مرتبط است. کاهش حجم خون به این معنی است که اکسیژن کمتری به مغز می رسد.

مراقب علائم واضح کم آبی بدن باشید، از جمله داشتن پوست کنده زرد، احساس صدا،احساس تشنگی و خشکی دهان. سپس، آب بیشتری بنوشید. همچنین می توانید تعداد غذاهای حاوی مقدار زیادی آب در رژیم غذایی خود را افزایش دهید (مانند کرفس، هندوانه و گوجه فرنگی).

میزان مایعات مورد نیاز شما به عوامل مختلفی مانند سن و میزان فعالیت بدنی شما بستگی دارد. اما به عنوان یک قاعده کلی، زنان باید هر روز حدود ۲٫۷ لیتر (۹۱ اونس) آب (از نوشیدنی ها و غذا)  و روزانه برای مردان تقریباً ۳٫۷ لیتر (۱۲۵ اونس) آب مصرف کنند.

 

✔ شما کم خون هستید

کلینیک مایو توضیح می دهد، کم خونی بیماری است که در آن شما به اندازه کافی گلبول قرمز خون ندارید تا اکسیژن را به درستی به بافت های بدن منتقل کنند. این می تواند علائمی از جمله خستگی، احساس ضعف، تنگی نفس و سایر علائم را به همراه داشته باشد. دکتر هاچینسون می گوید: (کم خونی شدیدتر می تواند باعث سردرد شود.)

دلایل مختلف برای کم خونی وجود دارد، از جمله کمبود آهن، داشتن سطح B 12 و یا اسید فولیک کمتر از حد طبیعی، یا داشتن یک بیماری سلامتی مزمن.

اگر علائم کم خونی دارید، آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. از آنجا، پزشک در مورد سابقه پزشکی خانوادگی، سابقه پزشکی شخصی شما سوال می کند و آنها ممکن است تصمیم بگیرند سطح گلبول های قرمز خون شما را آزمایش کنند تا کم خونی شما را تشخیص دهند (یا ممکن است آزمایشات یا معاینات دیگری را برای رد سایر موارد انجام دهند).

خوشبختانه، اگر از کم خونی فقر آهن یا ویتامین رنج می برید، با افزایش آهن یا ویتامین دریافتی قابل برگشت است.

 

✔ شما یک بیماری مزمن دارید

سردرد یک عارضه جانبی شایع در بسیاری از بیماری های مزمن سلامتی مانند فیبرومیالژیا، لوپوس و دیابت است. با این حال، سردردهای مداوم به طور معمول سایر علائم را همراه دارند. به گفته کلینیک مایو، به عنوان مثال، لوپوس دارای سردرد در کنار علائمی مانند خستگی، درد مفصل و ضایعات پوستی است که هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب بدتر می شود.

هورمون ها

✔ شما با مشکلات هورمونی مانند قاعدگی روبرو هستید

با کاهش استروژن زیاد قبل از قاعدگی، بسیاری از افراد سردردهای مرتبط با PMS را تجربه می کنند. در حقیقت، قاعدگی یکی از بزرگترین عوامل تحریک کننده میگرن برای افرادی است که پریود می شوند.

اما این تنها زمانی نیست که تغییر در سطح استروژن می تواند باعث سردرد شود – هر دو دوره یائسگی و دوره های پس از زایمان با کاهش قابل توجهی در استروژن مشخص می شوند و در نتیجه، اغلب با سردرد همراه هستند.

بارداری نیز بر میزان استروژن تأثیر می گذارد، بنابراین ممکن است متوجه شوید که سردردهای شما در این مدت بدتر شده است(یا در بعضی موارد از بین می رود). دکتر هاچینسون می گوید: ( زمان تغییر هورمونی زمان آسیب پذیری برای سردرد است.)

اگر متوجه شدید که سردردهای شما دوره ای است و با پریود شما همزمان است، ارزش دارد این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید، وی ممکن است پیشنهاد کند کنترل هورمونی برای جلوگیری از بارداری یا تغییر کنترل بارداری فعلی شما انجام شود.

✔ بارداری هورمونی

کنترل بارداری هورمونی می تواند در الگوهای سردرد شما تأثیر بگذارد. و برای برخی از افراد، پیشگیری از بارداری هورمونی ممکن است سردرد را کمتر و شدیدتر کند زیرا باعث کاهش افت استروژن در طی چرخه قاعدگی می شود.

برای تسکین کوتاه مدت سردرد در اطراف پریود، درمان های معمول سردرد می توانند مانند استفاده از یخ یا کمپرس سرد، تمرین روش های آرام سازی یا استفاده بدون نسخه داروی تسکین درد، به شما کمک کنند.

شایان ذکر است که اگر در دوران بارداری با سردردهای مزمن سر و کار دارید، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید که چه راه حل هایی برای شما منطقی است، زیرا برخی از داروهای سردرد برای افراد باردار ایمن نیستند.

✔ شما به عفونت سینوس مبتلا هستید

دکتر هاچینسون خاطرنشان کرد: سردردهای سینوسی آنقدر شایع نیستند. وی می گوید: بیشتر سردردهای سینوسی فقط میگرن با علائم سینوسی است. بنابراین اگر سردردهای مکرر در سینوس یا ناحیه صورت خود دارید، به احتمال زیاد میگرن یا سردرد تنشی است. در واقع، طبق مطالعات کلینیک مایو، مطالعات نشان داده است که تقریباً ۹۰ درصد افرادی که برای سردردهای سینوسی به پزشک مراجعه می کنند، میگرن دارند.

در حالی که میگرن و عفونت های سینوسی هم باعث می شوند هنگام خم شدن به جلو درد را احساس کنید. عفونت های سینوسی معمولاً حالت تهوع، استفراغ یا حساسیت به نور ندارند. اما اگر سردرد شما با تب، بلغم یا سایر علائم بیماری همراه باشد، ممکن است عفونت اصلی سینوس مقصر باشد.

اگر به عفونت سینوسی مبتلا هستید، سردرد باید بعد از مصرف آنتی بیوتیک برطرف شود تا عفونت را از بین ببرد – بنابراین به پزشک خود مراجعه کنید.

 

سردرد

✔ ساعت داخلی بدن شما (یا ریتم شبانه روزی آن) بهم ریخته است

تا به حال برای یک پرواز فوق العاده زود بیدار شده اید و متوجه درد خسته کننده در سر خود شده اید؟ دکتر هاچینسون می گوید: بر هم زدن برنامه بدن شما می تواند باعث سردرد شود.

برخاستن زودتر (یا دیرتر) از حد معمول می تواند ریتم شبانه روزی شما را از بین ببرد. وی می افزاید: (به طور کلی سفر، ماشه است.) استرس ناشی از سفر، تغییر فشار فشار سنجی، تغییر در مناطق زمانی و فقط حضور در فرودگاه همه می توانند باعث سردرد شوند.

آن را برطرف کنید در حالی که گاهی اوقات حفظ دقیق برنامه بیداری خواب امکان پذیر نیست (مثلاً اگر در خارج از کشور سفر می کنید)، مهم است که سعی کنید تا حد ممکن به روال معمول خود نزدیک باشید. به این ترتیب، اختلال در ساعت بدن خود را محدود خواهید کرد و به نوبه خود، سردردها را دور نگه دارید یا حداقل نادرتر باشید.

 

✔ شما بیش از حد کافئین می نوشید

کافئین باعث انقباض عروقی رگ های خونی می شود. دکتر هاچینسون توضیح می دهد، اگر هر روز قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می نوشید، بدن به آن عادت می کند. بنابراین وقتی روزی از آن رد می شوید، رگ های خونی منقبض نمی شوند و می توانند باعث سر درد شما شوند.

این یک چرخه معیوب می شود، یک لیوان را عقب می اندازید تا احساس راحتی کنید و نیاز شما به کافئین را بیشتر می کند. بزرگسالان می تواند با خیال راحت حداکثر ۴۰۰ میلی لیتر کافئین در روز مصرف کند (این تقریبا ۴ فنجان قهوه است)، اما – با توجه به اینکه تحمل همه افراد متفاوت است – پس از آن، بدن شما شروع به عصیان می کند.

این مشکل را برطرف کنید دکتر هاچینسون می گوید: (غیر واقعی است که به همه بیماران سردرد بگویید که از کافئین خودداری کنند.) در عوض، او توصیه می کند تا حد متوسط ​​- حداکثر دو نوشیدنی کافئین دار در یک روز – برای جلوگیری از سردرد مصرف شود.

 

✔ شما بیش از حد داروهای سردرد را امتحان می کنید

مخلوط کردن، تطبیق و استفاده بیش از حد از درمان های سردرد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. دکتر هاچینسون می گوید: (گاهی اوقات، چیزی که برای سردرد مصرف می کنید، علیه شما شروع به کار می کند.) مصرف بیش از حد  داروهای مسکن می تواند درد را بدتر کند – و کافئین موجود در برخی از داروهای سردرد می تواند باعث سردردهای ترک شود و اثرات آن را بیشتر کند. استفاده بیش از حد از هر داروی مسکن برای درمان سردرد می تواند باعث ایجاد سردرد برگشتی شود.

سردرد

✔ در موارد نادر، سردردهای مداوم می توانند نشانه تومور مغزی باشند

گوش دادن به علائم سردرد و سلامتی شما ممکن است منجر به تشخیص خود تومور مغزی شود. تومور مغزی به سلولهای غیرطبیعی مغز گفته می شود و می تواند سرطانی یا خوش خیم باشد.

مطمئن باشید آنها نادر هستند، بنابراین به احتمال زیاد شما یکی از آنها را ندارید. دکتر هاچینسون می گوید، اما این یک احتمال است و چیزی که نمی خواهید آن را از دست بدهید. اگر یک بیمار الگوی سردرد منظمی داشته باشد [برای ماهها] و تغییری نکرده است لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: نیوز

لینک های دانلود

تاریخ انتشار: فوریه 23, 2021 نویسنده : admin تعداد نظرات : بدون دیدگاه
سایت بت اسپات